Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

eActros w Raben Transport

Firma Raben Transport testowo wykorzystuje eActrosa 300 Tractora do przewozów wahadłowych pomiędzy fabrykami jednego z klientów. Dopasowana trasa i infrastruktura do ładowania zapewniona przez klienta umożliwiają pracę pojazdu przez całą dobę bez obciążania środowiska.

Firma Raben Transport, wiodący operator logistyczny w Polsce, jest jednym z kluczowych partnerów Daimler Truck Polska: jako klient i jednocześnie dostawca części samochodowych wyprodukowanych w Polsce i Czechach, które dostarcza do fabryk Mercedes-Benz. W ramach swojej strategii ESG przewoźnik wdraża między innymi projekty związane z ochroną środowiska i zrównoważonym transportem. Jednym z nich jest testowanie pojazdów zeroemisyjnych w starannie dobranych zastosowaniach. 

– Obecnie testujemy eActrosa 300 Tractora, którego udostępnił nam nasz dealer Daimler Truck Retail Polska – mówi Łukasz Orłowski, Business Excellence Manager w Raben Transport. – Wdrożyliśmy go na trzy tygodnie do obsługi przewozów lokalnych dla naszego klienta na trasie pomiędzy fabrykami naszego klienta i wszystko wskazuje na to, że pojazd ten idealnie się sprawdza w takim zastosowaniu.

eActros 300 Tractor pracuje wahadłowo na trasie liczącej kilkanaście kilometrów w systemie trzyzmianowym, 24 godziny na dobę, wykonując w tym czasie 14-16 przejazdów. – Zasięg, jaki oferuje ta bateria, jest na potrzeby tego zadania całkowicie wystarczający – mówi Łukasz Orłowski. – Oczywiście, aby mogło to optymalnie funkcjonować, niezbędna jest odpowiednia infrastruktura do ładowania – my korzystamy z ładowarek zapewnionych przez klienta. Na podstawie własnej wiedzy oraz dzięki wsparciu eConsultanta z Daimler Truck Polska, Damiana Rendzikowskiego, opracowaliśmy taki system pracy samochodu i ładowania, żeby wykorzystywać ładowarki wtedy, kiedy prąd jest w niższej cenie – podczas wybranego rozładunku lub załadunku. Jedno ładowanie baterii do 100%, pozwala na pokonanie ok. 200 km, choć oczywiście mają na to wpływ także różne czynniki, np. temperatura, ciężar ładunku czy topografia terenu.

Dodatkową zaletą użytkowania elektrycznej ciężarówki Mercedes-Benz Trucks jest to, że eActros jest atrakcyjnym narzędziem pracy dla kierowców. – Tak jak w przypadku modelu innej marki, tak i w przypadku eActrosa widzimy duże zainteresowanie pracą na takim pojeździe – podkreśla Łukasz Orłowski. – Elektromobilność jest atrakcyjna dla kierowców, interesują się tym tematem, zwłaszcza młodsi, łatwiej więc jest znaleźć pracowników. Elektryczne ciężarówki wymagają innego stylu jazdy, z którym nasi kierowcy już się zapoznali podczas szkoleń i innych testów, ale jednocześnie mają wiele walorów, zwłaszcza pod względem komfortu pracy. 

Według kierowcy obsługującego w ramach testu elektrycznego Mercedesa, największą zaletą jest cisza w kabinie. – Po ośmiu godzinach pracy w pojeździe spalinowym hałas silnika daje się we znaki – mówi Dominik Stępień. – eActros pod tym względem zapewnia naprawdę duży komfort. Kolejna zaleta to dynamika: Mercedes ma dwubiegową skrzynię biegów zintegrowaną z silnikami w elektrycznej tylnej osi, co sprawia, że jazda jest wyjątkowo płynna, a moment obrotowy niezależnie od obciążenia jest dostępny od razu. Z innych rozwiązań, które mi pomagają w pracy, warto wspomnieć o wyjątkowo efektywnych światłach drogowych i systemie MirrorCam, dzięki któremu podczas deszczu nie ma konieczności wycierania lusterek – wyświetlacze w kabinie zapewniają pełną widoczność.

Z punktu widzenia Raben, wykorzystanie elektrycznej ciężarówki takiej jak eActros 300 Tractor ma wiele strategicznych zalet. – Jako firma zdecydowanie zmierzamy w stronę maksymalnego redukowania wpływu na środowisko, a zrównoważony transport, oparty na zeroemisyjnych pojazdach jest tego kluczowym elementem – podkreśla Łukasz Orłowski. – Zmiany są nieuchronne, bo zobowiązują nas do nich także unijne przepisy, a my chcemy być na nie jak najlepiej przygotowani. Widzimy też coraz więcej zapytań ze strony naszych klientów o wykorzystanie elektrycznych ciężarówek do obsługi ich zleceń. Biorąc pod uwagę różnicę w cenie zakupu takiego pojazdu, ma to duże znaczenie, podobnie jak planowane na ten rok dopłaty państwowe. Z drugiej strony przy zapewnieniu odpowiedniej infrastruktury, co w naszym przypadku jest możliwe, eksploatacja samochodu takiego jak eActros jest dużo niższa niż spalinowego, tak więc z pewnością pojawi się on w naszej flocie, jak tylko będzie to możliwe. Czekamy też na test zapowiadanego na ten rok najnowszego modelu: eActrosa 600, z którym wiążemy duże nadzieje, bo jego parametry – m.in. zasięg ok. 500 km – są bardzo obiecujące.

 

Przeczytaj również
Popularne